Fejér Megyei Természetbarát Szövetség
Partnereink
Linkek

Fejér Megyei Természetbarát Szövetség
FMTSZ   8000 Székesfehérvár, Piac tér 12-14.
FMTSZ   T: 22/316-480, F: 22/316-028, Ügyelet: csütörtök, 16.00-17.30
FMTSZ   e-mail: info@fejer-tura.hu, honlap: www.fejer-tura.hu
FMTSZ   Adószám: 18480799-1-07, OTP: 11736116-20279840
FMTSZ   Ma napja van
Fejér Megye Természetjárója
T ú r a a j á n l a t o k       Kirándulási javaslatok a "Kirándul a család" programhoz
Székesfehérvár - Pentelei parkerdő - Pokol pince
Csókakő - Géza-pihenő - Gánt
Kőhányás - Várgesztes - Fáni-völgy - Vérteskozma
Szár vasútállomás - Fáni-völgy - Vérteskozma
Velence vasútállomás - Velence - Temető - Bence-hegy - Magos-hegy - Nadap - Sukoró

I. Székesfehérvár

Székesfehérvár - Pentelei parkerdő - Pokol pince

Piros sáv jelzés. Táv: 8 km, 35 m szintemelkedés, gyalogos, kerékpáros.

Székesfehérváron a Vágóhíd melletti, a Balatoni út kifelé vezető oldalán levő autóbusz-megálló tábláján találkozhatunk a piros sáv jelzéssel. Induljunk el a felüljáró felé, ám annak kezdeténél térjünk be a Tátra utcába, azon végighaladva a komáromi vasút alatt friss jelzés hívja fel a figyelmünket a jó irányra. Túloldalán a tóvárosi rétnek is ismert legelőn halad utunk, egy másik vasút, a szombathelyi mellett. Keresztezzük az Aszal-völgyi-víz felszínre került vizét. Amikor elérjük a jelzőlámpás vasúti átjárót (Borszéki utca), térjünk át a másik oldalra és tartsuk az irányt. Tovább egyenesen, most már lassan távolodva a vasúttól, a Székely utca murvás útján jobbról hétvégi telkek láthatók. Az átjárótól kb. 2 km-re az út balra kanyarodik, a kanyar előtt jobbra letérve, a baloldali ligetessel párhuzamosan, irányunkat megtartva haladunk tovább. Megérkezünk a pentelei-parkerdő észak-keleti csücskéhez, egy fa messziről jelzi a betérést. Az árnyas úton 200 méter múlva balról sorompó védi az autóktól az erdőt, rajta az ismert piros sáv jel. Választhatunk: az úton továbbhaladva újabb 200 méter után balról arborétum hívogat. Kijövet a kerítés túlsó oldalán gyalogösvény csábít piros kereszt jelzéssel. A jelzés Sárpentele vasúti megállótól indul, innen kb. 1,3 kilométerre. Hangulatos kis utakon mehetünk déli irányban, közben fahídon átkelve, piciny tó szélén haladva. Ha kedvünk tartja, kimehetünk a pentelei templom kertjéig, ahol a Széchenyi-család sírkertjét is megtekinthetjük, illetve a faluban újonnan kialakított Faluházban Széchenyi Zsigmond emlékszobáját is. Lombos fák között érünk el egy hatalmas esőbeállóhoz, melynek közelében állították fel a Széchenyi emlékkövet.

Balról már láthatjuk a tájból pár méterre kiemelkedő, Viktor-hegynek is nevezett zártkertes területet, délnyugati csücskében egy erdészházzal. Az erdészház déli oldalán vezet utunk (Tilos-út), majd jobbra egy széles, homokos ösvényen folytatódik a jelzés, kiér az úrhidai útra, hogy balra fordulva elérje az 500 méterre levő helyi autóbuszmegállót.

Aki az első sorompónál balra fordult, a Lovagló-úton követheti a piros sávot. Menjünk rajta úgy 400 méternyit, jobbra labdázásra alkalmas hely, balra pihenő hívogat, esőbeállóval, tűzrakóhellyel. Továbbindulva jobbára fenyvesben haladunk. A Lovagló-út keresztezi a Tilos-utat, majd a jelzés jobbra betér a lombok közé. Itt is kiépített pihenő bújik meg, talán a leghangulatosabb tűzrakóhely az erdőben. Pár méter és kinn is vagyunk az úrhidai úton. Ugyanott ahol a piros kereszt is kiért. Az erdő déli részén folytatódik a sáv jelzés. Egyenesen keresztülvág a parkolóig, jó egy kilométer után jobbra, majd 500 méter múlva balra tér, hogy onnan 700 méterre a Pokol pince autóbusz megállóhelyénél érjen végett. Ám az erdő ezen oldala is tartogat felfedezni valót. Itt találunk egy 2000 méteres tornapályát, az erdőrész keleti felében nagy pihenő és játszó területet találunk, ahol kellemesen eltölthetünk egy napot.

Bélyegzési lehetőség: Pentelei erdészház

Székesfehérvár - Iszkaszentgyörgy

Zöld sáv jelzés. Táv: 15 km, 40 méter szintemelkedés, gyalogos, kerékpáros.

Székesfehérváron a Szedreskerti lakótelep helyi autóbusz-végállomásáról indul a túra, mely zöld sáv jelzésű. A Bregyó-köz Szabadidőközpontja mellett, a csatorna partján jutunk a Kiserdő fái között kanyargó ösvényre. A Kereszttöltés utcán a Palotai útig sétálunk, átkelünk a Gaja gyaloghídján és a patak partján átbújunk az elkerülő út hídja alatt. A halastavak melletti erdő keleti oldalára jutunk. Az erdőt megkerülve kijutunk a Nyúl-dűlő végéhez, balra házakat találunk, de mi jobbra megyünk a szántások felé. A szántások végénél balra megyünk a földúton tovább és meglátjuk a vasúti sínt. Ezzel párhuzamosan 200 méter haladunk északi irányba, majd átkelünk a sínen, bokros, mocsaras területen áthaladva 300 méter után elérjük a mohai gyalogutat, melyen jobbra fordulva 2 km után elérjük Mohát.

Moha egyik birtokosa a Kempelen család volt. A család leszármazottja Kempelen Farka (1734-1804), a híres tudós és feltaláló, aki beszélő- és sakkozó gépeiről közismert. A falu ősi népszokása a "tikverőzés", amely a farsang utolsó napján, húshagyó kedden zajlik. A település híres ásványvízéről, a Mohai Ágnes-vízről.

A faluból északra vezet tovább utunk. Egy vízfolyás száraz medrén átkelve, annak partja mentén balra fordulva, magasles mellett elhaladva szép fasorba jutunk, ahol balra kanyarodunk. A földút egy használatom kívüli halastó medrén keresztül vezet. Beérünk az Iszkaszentgyörgy fölötti erdőbe, csodálatos fák közé, egy valaha volt parkerdőbe. Az erdő közepén romos épületet látunk. Ez a Duzzogó-fürdő romja. Még most is látható az egykori 26-28 fokos forrás vizét magába fogadó medence maradványa. Tovább haladva tank-utat keresztezünk. Pár száz méter után átmegyünk a Kincsesbányára vezető úton, felkapaszkodunk az állattartó telepek közötti dűlőn és megpillantjuk utunk célállomását, Iszkaszentgyörgyöt. A Pappenheim-Károlyi kastély 1764-ben épült barokk stílusú épülete mellett jutunk be a faluba.

A községen keresztülsétálva autóbuszra szállunk.

Bélyegzési lehetőség: Moha, Iszkaszentgyörgy.

II. Bakony

Kisgyón Természetbarát Telep bemutatását itt olvashatja! klikk ide!

Bakonycsernye - Kisgyón - Károly-lak - Kisgyón- Bakonycsernye

Táv: 10 km, szintkülönbség 80 m, gyalogos

Autóbuszról Bakonycsernye keleti végén található megállóban szállunk le, bélyegzési lehetőség a sarkon található Túra sörözőben van. Déli irányban az erdészeti műúton, vagy a vele párhuzamosan a Dültfás-patak partján haladó K négyszög jelzésen 2 km után beérkezünk a Kisgyón Természetbarát Telepre. Járjuk körbe a telepet, érdemes! Utunkat déli irányba folytatjuk a jelzés nélküli műúton, 800 m után a Bányász emlékműhöz érkezünk. Bal oldalon a bánya szénosztályozójának, jobbra a bányászlakások kertjeinek maradványai láthatók. Kék sáv jelzésen haladunk tovább, sűrű bükkös erdőbe érkezünk. Kiszélesedő tisztáson a VADEX által állított Erdei Szentélyhez érkezünk, olvassuk el az erdő imáját, elmélkedjünk egy kicsit! A kék háromszög jelzésen meredek úton felkapaszkodunk a mesés környezetben található Károly-lak erdészházhoz. Rövid pihenő után visszafordulunk, majd az Erdei Szentélynél nyugatra haladó piros keresztre térünk át. 200 m után a Védett geológiai feltáráshoz érkezünk. Megkeressük a hatalmas ammoniteszt a feltárás középső részénél. Északi majd ÉK-i irányba haladó piros sáv jelzésen indulunk vissza a Természetbarát Telepre. A padoknál megpihenhetünk, időszakosan üzemelő büfé, ivóvíz és illemhely is található a sportpálya sarkánál, majd a már ismert úton visszaérkezünk Bakonycsernyére a buszmegállóhoz.

Bélyegzési lehetőség: Bakonycsernye Túra söröző, Kisgyón Természetbarát Telep Büfé, Videoton és a Honvéd-Szondi kulcsosházakban.

Csőszpuszta - Kisgyón - Bakonycsernye

Táv: 12 km, szintkülönbség: 50 m, gyalogos

Csőszpusztára Várpalotáról juthatunk el autóbusszal.

Csőszpuszta északi részén, az erdőszélén mielőtt továbbhaladnánk a kék jelzésen, az Alba Regia Barlangkutató csoport házánál találjuk a bélyegzőt /bélyegzőpárnát vigyünk/ ahol esetleg szállást is kérhetünk, valamint barlang-vezetést, amennyiben szeretnénk az Alba Regia barlangot bejárni /felszerelést korlátozott számban tudnak adni /.

Csőszpusztáról szegélysávban gyalogolunk északkeletnek, 20 perc után elérjük a K barlangjelzést, amely keletnek ágazik ki. Rajta az Alba Regia barlang bejáratát és az Úttörő forrást érintve a Hamuházi vadászházhoz, ugyanoda érkeznénk, ahová az országos Kék jelzést követve is 25 p. múltán eljutunk. Erdőgazdasági üzemi utat érünk itt. Balra vezető ágán a P jelzés a Kisgyón Természetbarát Telepig. , K L pedig a kb. 300 m-re lévő Csikling vár romjáig vezet. Mi az Országos Kéktúra jelzéseit követve, előbb északkeletnek, majd a köves utat elérve azon kb. 200 m-t haladva Királyszállás irányába, balra letérünk az üzemi útról kelet-északkeletnek a Tűzköves-árok felé. 1500 m megtétele után elérjük a védett geológiai feltárást. A feltárástól balra északnyugati irányba a P + ágazik ki és az aszfalt úton haladva becsatlakozik a már korábban említett P jelzésbe. Rossz idő esetén ajánljuk az aszfalt utat Kisgyónig. Az Országos Kék jelzés délkelet irányba tart a P + másik ágával közösen, 500 m hosszúságban. Ezután a Kék jelzés kelet-északkelet irányba tart. 600 m megtétele után köves útra térünk, mely elvezet a Bányász emlékműhöz. Az országutat keresztezve, azzal párhuzamosan haladunk északnak a régi kisvasút nyomvonalán. 800 m megtétele után elérjük a Kisgyón Természetbarát Telepet, ahol a régi bányászházakból turistaházak, kulcsosházak alakultak. A Kék-túra bélyegzője a Videoton (Gyöngyvirág) és a Honvéd-Szondi turistaházakban található, valamint áprilistól novemberig a Büfében.

Bélyegzés után a műúton É-i irányba 2 km-t megtéve a Bakonycsernyei Túra sörözőnél lévő buszmegállóba érkezünk, Székesfehérvár, Zirc, Mór irányába buszra szállhatunk.

Bodajk - Gaja-szurdok - Bodajk

Táv: 9 km, 150 m szintemelkedés, gyalogos

Bodajk a Székesfehérvár - Mór vasútvonal mellett fekszik. Székesfehérvárról autóbusz-közlekedés is van. Ha vonattal megyünk, leszállhatunk Bodajk állomáson - akkor a piros sáv jelzést követjük.

A Kálvária-hegyen átjutva az ország egyik legszebb klasszicista stílusban épült Hochburg-Lamberg ősparkjába jutunk. Bodajk régen gyógyvizű forrástaváról volt ismert országszerte, idegenforgalmi jelentőségét növeli szép környezete és központi fekvése. A Kesellő-dombnál érdemes elidőzni a Szoborparkban, majd a piros sáv jelzés elvezet minket az Alba Regia-forrásig.

Az Ádám-Éva fánál csatlakozunk az Országos Kéktúra jelzéshez. Csókakő megállótól, közvetlenül az Országos Kéken is ide jöhetünk.

A továbbiakban a kék sávon haladunk és leereszkedünk a Gaja-szurdokba, ahol a vízfolyással szemben a jelzéseket követve megyünk a Varjúvár Oktatási Központig.

Ez a szakasz a zárt vadvédelmi területen halad, ezért az áthaladást 9 és 16 óra közé időzítsük!

Itt búcsút mondunk a romantikus völgynek és jobbra kiágazó piros sáv jelzésen visszamegyünk Bodajkra.

Ha még időnkbe belefér, érdemes megtekinteni a híres Mária- napi búcsúk helyszínét a Katolikus templomot és a Kálváriát. (Autóval érkezőknek a vendéglő környékén célszerű parkolni.)

Bélyegzési lehetőség: Bodajk: Gajavölgye vendéglő, Katolikus templom.

III. Vértes

Csókakő - Géza-pihenő - Gánt

Táv: 18 km, 270 m szintemelkedés, gyalogos.

Székesfehérvárról autóbusszal érkezünk túránk kiindulási pontjára, a Vendéglőben bélyegezhetünk az Országos Kék pecsétjével. Csókakőről az Országos Kék jelzésen haladva érhetjük el a Csókakői-várat és a Vár-völgyet. A Csókakői-vár alatt a Vár-völgyön felfelé haladva kb. 200 méter után É-i irányban egy mellékvölgy nyílik, amelynek meredek, de jól látható ösvényén haladunk tovább.

Kb. 100 méter után bal kéz felől kb. 10 méter magasságban, a sziklafalban jól látható a barlang háromszög alakú bejárata. A dolomithasadék mentén képződött üreg hosszúsága 9-10 méter, szélessége 4-6 méter.

Utunkat folytatva elérjük az aszfalttal borított úton Határnyiladékot, melyen jobbra fordulunk Kocsmáros-domb felé. Tovább haladva a kék sávon 1 km után elérjük a Vén-cser nevezetű hegyet, itt találjuk a hatalmas, évszázados bükkfákkal borított erdőrészt. újabb aszfaltútra érünk, melyen jobbra fordulva e megérkezünk a Pátrácosi elágazáshoz. Horog-völgyet keresztezve felérünk a Hajdúvárra, melynek tetején a kék sávot elhagyjuk és a zöld sáv jelzésen 400 m után elérjük a Géza-pihenőt, ahol szép időben gyönyörű kilátásban van részünk.

Az emlékművet a Fejér Megyei Természetbarát Szövetség és a PVMSE állította 1973-ban Dr. Göblyös Géza a megyei Kék-túra Bizottság vezetőjének emlékére.

Tovább haladva a zöld sávon, ~300 m után balra letérünk a (+) kék kereszt jelzésre, és máris a Juh-völgyben találjuk magunkat, ahol szintén öreg bükkösben gyönyörködhetünk. A völgyet elhagyva a kék sávra csatlakozunk és jobbra fordulva Gánt szőlőhegyre, egy szemet gyönyörködtető széles völgybe érkezünk. Továbbra is az Országos Kék jelzést követve kb. 4 kilométer után megérkezünk Gántra.

A Vértes csárdában felfrissítve magunkat, és a Kék Túra és a Fejér Megye Természetjárója bélyegzést megejtvén autóbuszra szállunk Székesfehérvár vagy Csákvár irányába.

Bélyegzési lehetőség: Csókakő, Gánt

Kőhányás - Várgesztes - Fáni-völgy - Vérteskozma

Táv: 13 (vagy 16 ) km, 300 m szintemelkedés, gyalogos.

Kőhányásra autóbusszal érkezhetünk, vagy személygépkocsival, a túra végén ide térhetünk vissza. Kőhányásról az Országos Kék jelzését követjük, amely az Oroszlány felé vezető út mellett halad. Kb. 200 méter után jobbra tér a Német-völgy irányába. A turistaút élesen balra fordul, és fokozatosan emelkedik az Űző-hegyig. Itt évszázados fák adta árnyék csábít elmélkedésre. Utunkat tovább folytatva keskeny völgy vezet bennünket a Gesztesi-parkerdőben kiépített pihenőhely jó lehetőséget ad sportolásra és egyéb szórakozásra. A domb csúcsán épült a Gesztesi-vár, melyben turistaszálló üzemel, az épületet a buja növényzet szinte tavasztól-őszig teljesen eltakarja. A tetőteraszról pompás kilátás nyílik a völgyben meghúzódó falura és a környék tömött, völgyekkel tarkított hullámzó erdejére.

Gesztes várát elhagyva kb. 1 km után a sárga sáv jelzést követve letérünk a Bodzás-árok turistaútjára, mely elvezet minket az Ördög-szószék és a Hirczy Károly emlékmű mellett a Fáni-völgybe.

Tapasztaltabb természetjárók és a Vértest ismerők egybehangzó megállapítása szerint ez a hegység legszebb völgye.

A Fáni-völgy kezdeténél az üzemi műút elágazásánál dél-keleti irányban a meredek és szálfás hegyoldalon sziklafal aljából nyílik a Fáni-völgy-odú bejárata.

Az odú a dolomitfal függőleges repedésének aprózódásával keletkezett, figyelmesen haladva számos lyuk, fülkesor, barlang, hasadék fedezhető fel az út során.

A völgyben gyönyörködve visszafordulunk, majd a kiépített kőúton a zöld sávot követve megérkezünk a parányi faluba, Vérteskozmára. 4 km-es útvonalon az oroszlányi műútig menve autóbuszra szállhatunk Székesfehérvár vagy Oroszlány irányába (ami ritkán jár).

Ha nem busszal vagyunk, akkor Vérteskozma falun végig megyünk, sárga négyzet sárga négyzet jelzésen addig megyünk Várgesztes irányába, amíg a Kék kereszt jelzéssel nem találkozunk, ezen a Német-völgyön át jutunk vissza Kőhányáspusztára.

Bélyegzési lehetőség: Kőhányás: Büfé, Turistaház; Várgesztes: Gesztesi vár; Vérteskozma: PVMSE Turistaház, Bolt.

Szár vasútállomás - Fáni-völgy - Vérteskozma

Táv: 19 km, 100 m szintemelkedés, gyalogos, kerékpáros.

A vasúti pályatestet a piros sáv jelzésen délről elhagyjuk Ny-i irányba, s a kis patakon átkelve beérünk a községbe. Itt a sárga sáv jelzést követve átmegyünk a községen. A szélső házak elhagyása után jobbra fordulunk, és a DNy-i irányú úton haladunk tovább. Enyhén hullámos földúton, helyenként pár méteres löszfoltok mellett, illetve között vezet az út. A 185-ös magassági pontnál ÉNy-i irányú dűlőúthoz érünk, s ezen megyünk tovább kb. 450 métert a régi szőlőkig, ahol kb. 400 méter után DNy -nak fordulunk. Ezután kb. 100 métert ÉNy felé megyünk, majd állandóan DNy felé haladunk, míg el nem érjük az erdő szélét és egyben a Fáni-völgyi műutat. Egy kilométerre az ÉNy-DNy-i törésponttól csatlakozik utunkhoz a Szálláskút felöl jövő műút.

Az ÉNy-i irányú völgyben lassú emelkedővel haladunk a száraz vízmosás mellett, amely csak nagyobb esőzések idején telik meg vízzel. Ekkor viszont - mint a szerte heverő sziklatömbök mutatják - az áradat pusztító erővel zúdul végig a völgyön. A kanyargós völgyben helyenként festői sziklarészletek gyönyörködtetik a természetjárót. A műút a völgyben kanyarogva a Hirczy-emléket érinti.

Az emlékművet a Magyar Munkások Turista Egyesülete állította 1929-ben elhunyt túratársuk, Hirczy Károly emlékére.

Itt torkollik különben a Fáni-völgybe a Sárkányjuk-völgy. Utunkat a műúton folytatjuk a sárga jelzés mentén nyugati, majd déli irányban és kb. 6 percen belül elérjük a kőfejtőket. Az Ördög -szószék mellett elhaladva a zöld sáv jelzésre térünk, ezt követve Vérteskozma DK-i végéhez érünk. A DNy-i irányú műúton a Kaszap-kút érintésével a Vérteskozmai elágazónál lévő autóbuszmegállóhoz érünk, ahol buszra szállhatunk Székesfehérvár, Csákvár vagy Tatabánya irányába.

Bélyegzési lehetőség: Szár, Vérteskozma TH.

IV. Velencei-hegység

Táv: 13 km, 200 m szintemelkedés, gyalogos.

A velencei vasútállomásról a sárga sáv jelzést követve, műúton egy hídon átvezetve az Ifjúsági Központ mellett ÉNy-i irányba haladunk.

A községbe érve a tó partján haladó beton gyalogjárótól igen szép kilátást élvezhetünk a tó itteni nagy "tisztására" és nádasaira, ezeken túl a Velencei-hegység és a tóparti hatalmas pákozdi 48-as honvédemlékműre. Különösen napnyugtakor szép innen a tó víztükrének "aranyhídja".

A községen át ÉNy-i, majd nyugati irányban haladva a két templom közötti utcán át elérjük a Kápolnásnyék - Sukoró - Székesfehérvári műút északi irányú elágazását.

Jobb felé való elágazásánál, a temető szélén láthatjuk Molla Szadik szerzetes vörös márvány síremlékét. Molla Szadik Vámbéry Ármin kísérője volt a veszedelmes keleti utazásai során és itt telepedett le.

A temető elhagyása után letérünk a műútról és jobbra ÉNy felé haladunk tovább. Utunk a Bence-hegy, majd a Magos-hegy szőlői közt kanyarog, ahonnan szép kilátásunk van az alattunk elterülő tájra és a tóra. A hegygerinc kopár legelőjén túl a nadapi sportpályához érünk. A piros kereszt (+) jelzésen jutunk be Nadapra.

A község templomának nevezetessége, hogy elődjében keresztelték meg Vörösmarty Mihályt.

A templom után jobbra fordulunk a piros sáv jelzésre, a községben andezit bánya működött.

A régi gránitbányában van a híres Szintezési ősjegy, ahol a hely különleges fontosságára, vasráccsal körülvett kőobeliszk figyelmezteti az erre járót. Tőle nem messze található a Szintezési fő alappont, melynek a tenger szintjéhez viszonyított magassága 173,15 méter. Ezek a magyarországi magasságmérések alappontjai. Az ősjegyet a múlt század végén helyezték el és a hazai hegymagasságokat az adriai Fiume ( ma Rieka ) mólóján található szintezési jegytől számítja. A másik alappontot 1951-ben helyezték el, ez a Szentpétervár mellett Kronstat kikötőjétől számítja a magassági értékeket. A kettő között 96 cm eltérés van az adriai mérce javára.

A kőfejtőtől a kertek alatti ösvényen, egy fenyvesen átvágva érünk a sportpálya melletti útcsomóponthoz. Déli irányba indulunk, egy jól kijárt és sárga (+) kereszttel jelzett talajúton nagyjából szintben, hétvégi házakkal elszórtan beépített területen. Utunkat távbeszélő vezeték kíséri. Az út melletti kis dombról szép a kilátásunk a tóra.

Tovább haladva mély vízmosás hídján kelünk át, újabb tetőpontra jutunk, elérkezve a természetvédelmi területet jelző táblához. Az út közelében találjuk az ún. Olasz Gránit-fejtőt, majd továbbhaladva a híres Ingókőhöz jutunk, melyet jellegzetes alakjáról Gyapjas-zsáknak is neveznek. Néhány percnyi járás után már Sukoró község házai között vagyunk.

Érdemes megnézni a református templomot, ahol 1848. szeptember 28-án zajlott le az a heves hangú haditanács, melynek állásfoglalása eredményezte a honvédsereg másnapi győzelmét Jellasich felett. A templomhoz közeli Szilvás-soron két népi műemléképület. Az egyik az érdekes kiállítást rejtő Néprajzi Ház.

Autóbusszal Székesfehérvárra, vagy Velencére utazhatunk.

Bélyegzési lehetőség: Velence, Nadap, Sukoró Néprajzi Ház.