Fejér megye túraútvonalai

Országos Kéktúra
Fejér megyei szakasza

1. szakasz:
Csõszpuszta - Kisgyón - Bakonykúti – Fehérvárcsurgó - Bodajk - Csókakõ vasúti megállóhely.

Táv: 36,9 km, szintkülönbség: 360 m, menetidõ: 738 perc

Csõszpusztára Várpalotáról juthatunk el autóbusszal.

Csõszpuszta északi részén, az erdõszélén mielõtt továbbhaladnánk a kék jelzésen, az Alba Regia Barlangkutató csoport házánál találjuk a bélyegzõt /bélyegzõpárnát vigyünk/ ahol esetleg szállást is kérhetünk, valamint barlang-vezetést, amennyiben szeretnénk az Alba Regia barlangot bejárni /felszerelést korlátozott számban tudnak adni /.

Csõszpusztáról szegélysávban gyalogolunk északkeletnek, 20 perc után elérjük a K barlangjelzést, amely keletnek ágazik ki. Rajta az Alba Regia barlang bejáratát és az Úttörõ forrást érintve a Hamuházi vadászházhoz, ugyanoda érkeznénk, ahová az országos Kék jelzést követve is 25 p. múltán eljutunk. Erdõgazdasági üzemi utat érünk itt. Balra vezetõ ágán a P jelzés a Kisgyóni Természetbarát Telepig, K L pedig a kb. 300 m-re lévõ Csikling vár romjáig vezet. Mi az országos K jelzéseit követve, elõbb északkeletnek, majd a köves utat elérve azon kb. 200 m-t haladva Királyszállás irányába, balra letérünk az üzemi útról kelet-északkeletnek a Tûzköves-árok irányába. 1500 m megtétele után elérjük a védett geológiai feltárást. A feltárástól balra északnyugati irányba a P + ágazik ki és az aszfalt úton haladva becsatlakozik a már korábban említett P jelzésbe. Rossz idõ esetén ajánljuk az aszfalt utat Kisgyónig. Az Országos Kék jelzés délkelet irányba tart a P + másik ágával közösen, 500 m hosszúságban. Ezután a Kék jelzés kelet-északkelet irányba tart. 600 m megtétele után köves útra térünk, mely elvezet a Bányász emlékmûhöz. Az országutat keresztezve, azzal párhuzamosan haladunk északnak a régi kisvasút nyomvonalán. 800 m megtétele után elérjük a Kisgyón Természetbarát Telepet. Itt a régi bányászházakból turistaházakat, kulcsosházakat alakítottak ki a természetjárók. A Kék-túra bélyegzõje a Gyöngyvirág és a Honvéd-Szondi turistaházakban található, valamint áprilistól novemberig a Büfében. A pihenõ helyen új, térképes tájékoztató táblát állított fel a Fejér Megyei Természetbarát Szövetség.

Bélyegzés után visszatérünk a Kék jelzésre, mely a Gyöngyvirág és a Szondi házak között halad keleti irányba. 150 m megtétele után befordulunk jobbra, déli irányba. Utunk kissé emelkedõ úton folytatódik Farkas-kúton át Dóra hegy irányában. A Dóra hegyre való utunkon egy irtást érünk el, majd annak közepén jobbra fordul a Kék jelzés.
/ Az egyenesen továbbvezetõ út az Inotai Erõmû Szabadidõközpontjához vezet./

A keresztezõdéstõl kb. 400 m-re egy mély-úton folytatjuk utunkat, majd újabb 600 m után találkozunk a P + jelzéssel, melyen balra fordulunk és kb. 100 méteren mindkét jelzés megtalálható. Ezután a P + balra fordul Kisgyón felé, mi pedig a Kék jelzést követve rövidesen kiérünk az erdõbõl és a cserjésben vigyázzunk, hogy ne veszítsük el a jelzést. Mintegy 300 m megtétele után jobbra fiatal fenyves, balra legelõ között vezet utunk. Innen szép kilátásunk van a közeli Dültfás-pusztára, Mecsér-telepre. Tovább haladva a réten elérünk egy elágazóba, a kék négyzethez, mely balra, a régi nyomvonalon Isztimérre vezet. De mi egyenesen haladunk DK felé tölgyfa erdõben, pár száz méter múlva balról szántóföld, jobbra továbbra is az erdõ kísér bennünket. Utunk lassan nagy ívben jobbra tart, itt szántóföldek közé érünk, jelzéseinket csak kis bokrokon, köveken találhatjuk meg, míg a Burok-parti erdõig nem érünk. Itt balra kanyarodunk, tovább haladunk, míg a piros sáv jelzéssel nem találkozunk, megy egy ritka, öreg tölgyesbõl jön. Itt jobbra fordulunk a fenyves erdõbe, melyrõl szép kilátás nyílik a Burok-völgyre egy-egy kiugró pontról. A Burok-parton 2 km-t haladva elérjük a Burok-parti lejárót, a piros jelzés és egy kék kereszt jelzés levisz a Burok-völgybe, de mi tovább haladunk DK-i irányba a rétekkel tarkított fenyvesbe. Egy S kanyarral elhagyjuk az erdõt, és Bakonykúti szántóföldjeire érkezünk. Ezek között haladván már látjuk a falut, balkanyar után jutunk a település fõutcájára. A Kék Túra bélyegzõje az autóbuszmegállónál van elhelyezve. Innen utunkat balra fordulva folytatjuk, majd 200 m után, a kocsmával szemben letérünk DK-i irányba a Sportpálya felé. Balkanyar után, közepes emelkedõ után felérünk a Baglyas-dûlõi domb tetejére, ahonnan már látható Bakonykúti-puszta. A réten tovább haladva megkerüljük a pusztát, majd egy újabb emelkedõn déli irányba elérünk egy régi kõfejtõt, melynek tetejérõl csodálatos kilátás nyílik eddig megtett utunkra. A kõfejtõt körbe járva egy völgybe ereszkedünk le, melyen leérünk egy földútra, itt jobbra fordulunk, utunkat balról szántóföld, jobbról egy rét kíséri. Ezen 1 km megtétele után szembõl kõfejtõt látunk, mely fölött jobbra kell tovább mennünk a Bogrács-hegy irányába. A Bogrács-hegyen tájékozódásunkat kövekre, és ritkán lévõ fákra festett jelzések segítik, melyeket nagyon figyelni kell. A Bogrács-hegy tetejérõl szép kilátás nyílik a Fehérvárcsurgói víztárolóra. A magassági pontot elhagyva, ÉK-i irányba vegyes erdõben, lejtõnek indulunk tovább. 400 m megtétele után jobbra fordulunk egy nyiladékra, melyet vadlesek tarkítanak. Ezen 600 m-t megyünk, majd újabb lejtõre kanyarodunk balra, és elérjük az Iszkaszentgyörgy – Isztiméri mûutat, melyen jobbra haladunk 200 m-t, és balra bekanyarodunk az erdõbe. Egy külszíni bauxit-bánya maradványihoz érkezünk, melyet balra nagy ívben kerülünk, és ismét egy nyiladékba érkezünk. ÉK-i irányba megyünk, és 600 m után jobbról a piros sáv csatlakozik hozzánk. Továbbhaladunk, és 400 m múlva derékszögû balkanyarral folytatjuk utunkat a Vontató-hegy nyergébe. Innét lejtõs úton tovább haladunk, egy útelágazásig, itt jobbra visz a jelzés a víztározó partjáig. Itt a piros sáv balra, mi jobbra tartunk. A Ferencvárosi Üdülõben erdei iskola mûködik. Tovább haladva elérjük a Fehérvárcsurgói-tó gátját, melyen áthaladva a Vár-hegy lábát körbejárva a Bányász üdülõt érintve elérjük a Becsali büfét, ahol a Kék Túra bélyegzõ található. A tó DK-i csücskét megkerülve a TSZ major mellett elhaladva a tó gátján haladva Fehérvárcsurgó üdülõterületére érkezünk. Ezután keresztezzük a Fehérvárcsurgó – Guttamási mûutat, balra fordulva egy földúton a strand irányába tartunk. A strandot elhagyva a szõlõhegyen folytatjuk utunkat az Öreg-hegyig. A kerítést követve, s kanyar után kilátó ponthoz érkezünk, melyrõl gyönyörû kilátás nyílik a tóra. Fenyves erdõn áthaladva visszamegyünk a mûútra, majd keresztezzük a Gaja-patakot, a vadrezervátum bejáratához érkezük. A létrán átkelve jobbra a Gaja-patak völgyébe érünk. Hamarosan nagyon szép környezetben lévõ kis pisztrángos tóhoz érkezünk, és innen északnyugati irányba fordulva haladunk tovább. Pár perc múlva fahídon kelünk át a Gaján és a sziklás partoldalon már a Gaja-szurdok egyik legszebb részén járunk. Megérkezünk a patakon átdõlt Ádám-Éva fához és mindig a patak bal partján haladva megyünk a kerítésig. A létrán átmászunk és végig a jól ismert Gaja-szurdokban haladunk, amely méltán az egyik legkedveltebb kirándulóhely. Újabb kerítés létráján át érünk ki a Gaja-völgybõl, a Varjúvár turistaháznál azonnal éles szögben keletre fordulunk. Meredek, sziklás úton kapaszkodunk fel és ismét kerítés állja utunkat. Ezen átjutunk a Gaja-szurdok peremére, közben többször is megcsodálhatjuk fentrõl a szurdokvölgyet teljes hosszában, egészen a Fehérvárcsurgói víztározóig látunk. Szép kilátás nyílik Balinka - Bakonycsernye - Dudar - Zirc - Kõrishegy irányába is. Megint kerítésen kelünk át, innen Keleti irányba folytatjuk utunkat, kisebb dagonyázó mellet haladunk el, ezután végleg elhagyjuk a vadbeugratónál a Gaja-völgyi Tájcentrumot. A sípálya mellett ereszkedünk le Bodajk községbe. Közben gyönyörû kilátást élvezhetünk a falura, illetve utunk folytatására, a Vértes-hegységre. A Kék-túra bélyegzõt a község központjában, a Gajavölgy Vendéglõben találjuk. Bélyegzés után még érdemes felmenni a Kálváriára, a Szoborparkhoz és a Kesellõre, majd visszatérünk a Fenyõ bisztróhoz, itt jobbra fordulva rátérünk a Csókakõ vasútállomáshoz vezetõ országútra, ahol az Országos Kék-túra bakonyi szakaszának végéhez érünk. Innen vonaton, vagy az országúton továbbhaladva a 81-es, Székesfehérvár-Gyõr országútra kiérve jobbra megyünk az autóbusz-megállóhoz ahonnan Székesfehérvárra visszatérhetünk.

2. szakasz:
Csókakõ vasúti megálló hely - Gánt

Táv: 18,6 km, szintkülönbség: 360 m, menetidõ: 315 perc

Csókakõi vasútállomástól aszfaltúton ÉK felé haladunk, majd a 81-es Székesfehérvár-Gyõr fõúton néhány percig jobbra megyünk, az autóbusz-megállónál, a csókakõi aszfaltúton balra térve Csókakõ község felé vesszük utunkat. Az út észrevétlen emelkedik, s amikor elérjük a falut, a vasúti megálló szintjénél 120 m-rel vagyunk magasabban. A fõutcán tovább is északkeleti irányba haladva balról elhagyjuk a Római Katolikus templomot. Csókakõ végéhez érve jobbra találjuk a Nádfedeles sörözõt, mely szintén bélyegzõ hely. Utunkat a baloldali aszfaltos úton folytatjuk. Egy Y elágazáshoz érve a baloldali ágon folytatjuk utunkat. A vízmû-telephez felérve a jobb oldali úton megyünk tovább a Csókakõi vár felé. Jobbról egy elhagyott kõfejtõt találunk, rövidesen a XIII. századi várrom alá jutunk. A P L jelzésen balra óvatosan felkapaszkodva igen szép kilátást élvezhetünk a Móri-árok és az azon túl kezdõdõ Bakony felé.

Mielõtt megkezdenénk vértesi túránkat, frissítsük fel vízkészletünket a Várvölgy bejáratától balra található nyomóskútnál, mert Gántig nincs vízvételi lehetõségünk. Visszatérve a K és P L jelzésre, nagyjából észak felé vezet a Vár-völgy szép erdõs, sziklás, szûk völgyfenekén a lassan emelkedõ, gyenge talajút. Itt a legragyogóbb nyári napsütésben is félhomály terjeng, amiben romosan állnak a hatalmas sziklatömbök, ágaskodó függõleges falak. Közben már pár perc múlva jobbra meredek, csúszásveszélyes hegyoldalon vezetõ ösvényen felkapaszkodhatunk az ugyancsak percekre, balra fent nyíló Vár-völgyi-kõlyukhoz. A barlang a dolomit sziklafalban van, kb. 10 m hosszú, 5-6 m széles és 0,5-1,5 m magas. A völgy aljára visszatérve alig 10 perc múlva utunkból balra elválik a Mórra tartó P L jel, állandó emelkedéssel érünk a Várvölgyet derékszögben keresztezõ Határnyiladékba. Itt jobbra, északkeletre térünk egy köves útra és kb. 10 perces gyaloglás után egy szép nyiladéknál, a Kocsmáros-dombnál keresztezzük a Csákberény - Mór Z jelzést. Baloldalt egy nagy irtást találunk. A kerítés jobb oldalán haladunk északkeleti irányba. Az út bal oldalán nagyon szép fenyves található, a fenyves végén balra fordulunk északnyugati irányba, itt vigyázzunk, nehogy az eddigi kocsiúton haladjunk egyenesen tovább. Az északnyugati irányú nyiladékban kb. 300 m megtétele után újra északkelet felé vezet az út a fennsíkszerû terepen, míg a K + továbbvezet a nyiladékban. Nagy-bükk magasságában gyönyörû fenyves szegélyezi utunkat, fakitermelés folyik ezen a szakaszon. Az utunk 100 m után bükkös erdõben vezet tovább. A tisztásra kiérve balkanyart vesz utunk, az erdõbe beérve jobb oldali nyiladékon megyünk tovább északkeleti irányba. Az út 80 m után elágazik a régi K-re, ennek bevezetõ szakasza szürkével le van festve. Az új K egyenesen megy tovább a Pátrácos irányába míg 100 m után kiérünk egy aszfalt útra, ezen jobbra indulunk, balra egy nagy tisztás, irtás található, az út két kerítés között halad tovább míg elérjük a Horog-völgyi erdészeti utat. Ezen jobbra, délnyugat felé fordulva alig 10 perc múlva, az út hajtûkanyarjából balra, kelet felé egy gyönyörû völgyben folytatjuk utunkat és kb. 15 perc után keresztezzük a Csákberény - Pusztavám Z jelzést. Ettõl pár percre jobbra találjuk a Z jelzésen a Géza- pihenõt, amelyet dr. Göblyös Géza ügyvédrõl neveztek el, aki nagyon sokat tett Fejér megye természetjárásáért. A pihenõhelyrõl gyönyörû kilátás nyílik az alatta húzódó Horog-völgyre. Visszatérve a K jelzésre 20 m-ig közösen megy tovább a Z jelzéssel, ekkor a K jelzés jobbra letér kelet felé Antal-árok irányába. Az út kb. 100 m megtétele után egy 5-ös elágazáshoz ér, itt jobbról számítva a második úton folytatjuk utunkat kelet felé. Vigyázzunk az úton sok a kidõlt fa és a kõ. A K sáv és a K + által határolt területen találjuk a Redl - emlékmûvet, amelyet egy erdészrõl neveztek el, aki sokat tett az erdõkért. A tisztásra kiérve egy lombos csemetés által övezett úton folytatjuk utunkat az erdészházig, amelyet balról kerülünk meg és folytatjuk utunkat a K jelzésen. Az utunk lefelé ereszkedik az Antal-árok felé, rövidesen bejön balról egy másik út, de mi a jobboldali úton folytatjuk utunkat, míg jobbról el nem hagyjuk a K + jelzést, mely a Juh- döglesztõn felmegy a Z sáv jelzésbe. Az Antal-árokból kiérve egy tisztásra érünk, ahol elõttünk tornyosul a Szõlõ-hegy. Balra kiágazik a K O jelzés, amely Kápolnapuszta irányába a Vörösmarty-forrás felé visz, a víz minõsége nem a legjobb. Mi utunkat egyenesen folytatjuk délkelet, Gánt irányába. Rövidesen keresztezzük a S sáv jelzést, amely Disznósaroktól Gánt-bányatelepig vezet. A K jelzésen haladunk tovább a falu nyugati határáig, azt elérve balra fordulunk egy köves-zúzalékos úton és ezen az úton haladunk Gántig. Itt két helyen is lehet bélyegezni, a Gránás Turistaházban és a Vértes Vendéglõben, követve a pecsét emblémát.

3. szakasz:
Gánt - Mindszentpuszta - Kõhányáspuszta

Táv: 12,3 km, szintkülönbség: 290 m, menetidõ: 213 perc

Gántról, mielõtt tovább mennénk érdemes kicsit megpihenni a Vértes Vendéglõben, ahol kitûnõen fõznek és bármikor szívesen rendelkezésére állnak a fáradt turistáknak. Nagyobb csoportok érkezése elõtt nem árt telefonon bejelentkezni (06-22-354-013). Gántra Székesfehérvárról 2 óránként van buszközlekedés és visszafelé is.

A ligethez érve egy nagyon szép tájékoztató táblát találunk, amely bemutatja a Vértes állat- és növényvilágát. A Gránás Turistaház elõtt elhaladva a K + jelzésen nagyon jó, bõvizû forrást találunk közvetlenül az út mellett. Kulacsainkat feltöltve friss vízzel, visszatérünk a K sáv jelzés másik ágáig, ami Pap-völgyön keresztül vezet Mindszentpusztáig. Gántról ÉNy-i irányba haladunk a Juhakol keleti oldalán jó talajúton, legelõn, vezeték mellett. Erdõbe érünk egy közeli épületrom mellett és keskenyedõ völgyfenéken haladunk, szélén nagy sziklák vannak (közelükben van, jelzetlen úton a Leányfej-szikla is). Majd balra, a Hajszabarna tetejére vezetõ K D jelzés ágazik el, pár percre lévõ végén szép kilátásban volt részünk. Visszatérve a K sáv jelzésre, leereszkedünk és rátérünk a kék ÿ jelzésre, 200 m-t haladva érünk Mindszentpusztára, ahol két kulcsosház is található. Villany a telepen nincs, vizet a közeli kútból kell felhúzni. Bélyegzõ a Bányász kulcsosház kerítésén található, b.párna kell.

Mindszentpusztáról É felé haladunk tovább (balra pihenõt találhatunk) a K ÿ jelzésen, míg el nem érjük újból a jobbról bejövõ K jelzést, amelyen az elõbb Gántról feljöttünk. A K ÿ jelzés rövidesen elválik tõlünk balra Oroszlány irányába. Mi észak, majd kelet felé erdõben haladunk tovább a Som-hegyet kerülve, keresztezzük a Disznó-völgyet, majd tölgyes és irtás határon gyalogolva érintjük a pusztavámi széles erdészeti aszfalt utat. Rossz idõben az aszfalt úton haladhatunk északi irányba egészen a Csáki vár aljáig, ahol ismét találkozunk az Országos Kék jelzéssel, amelyet tovább követve pár perc múlva jobbra felkapaszkodó K L jelzéshez érünk, amelyen újabb pár perces fárasztó emelkedõvel a Csáki vár alig látható maradványaihoz jutunk. Visszatérve az erdõs, keskeny völgyfenéken erõsen emelkedõ K jelzésre, majd északi irányú gyenge talajútra, felérünk a Nagy-Tiszta szép kilátást nyújtó irtására. Innen Batonna-hegy, Hosszú-bükk és Kis-bükk szép erdõiben nagyjából keletnek haladva végül is balra nagy kanyart leírva ereszkedünk le Kõhányáspusztára. Bélyegzõhely, kulcsosház, szépen felújított kápolna és idõszakosan nyitva tartó büfé található itt (jelenleg felújítás alatt áll). A túrát itt is abba lehet hagyni, autóbusz indul Csákvár, Székesfehérvár, Dunaújváros, Komárom felé.

(Napi két járat-pár jár erre.)

4. szakasz:
Kõhányáspuszta - Várgesztes - Szárliget vasútállomás.

Táv: 17,6 km, szintkülönbség: 510 m, menetidõ: 315 perc

Kõhányáspusztáról a Csákvár-tatai aszfaltúton északnyugat felé lépünk ki az Oroszlányba tartó S ÿ jelzéssel együtt. Errõl azonban már néhány perc múlva jobbra, északkelet felé egy alig látható gyenge talajútra térünk (az út elején oszlopon van jelzés ). A ritkásan jelzett úton újabb pár perc után erdõbe, a Német-völgybe érkezünk, ahonnan néhány percre találjuk a Vérteskozmára vezetõ K + jelzés indítását. Itt jelzésünk északnyugat felé fordulva lassan emelkedik a Cseresznyefa-hajtás gyertyános bükkösében, a 404. magassági pontra (bal tisztáson van). Utunk az Ûzõ-hegy fennsíkszerû tetején szép öreg bükkösben halad, majd leereszkedik - a balról Oroszlány felöl jövõ S jelzéssel egyesülve - a Gesztes várhoz felvezetõ aszfaltútra érkezünk. Ezen jobbra a Kék L jelzésen felfelé tartunk, parkolók, esõkunyhók, játszóterek, pihenõk mellett. Alig negyedóra alatt felérünk a XIV-XV századi gótikus, aránylag jó állapotban megmaradt illetve felújított várhoz, amelyben egész évben üzemelõ Turistaszállóban van. Tetejérõl igen szép félkör kilátásban gyönyörködhetünk. A várból leereszkedve északkeleti irányba lejtõn és bokros terepen érünk Várgesztes község fõutcájára. Elõbb még a S jelzés a község déli részén levõ volt erdészház közelében jobbra tér és Szárra vezet Bodzás-árok és Fáni-völgyön át. A Vadásztanya Vendéglõben szintén tudunk bélyegezni. Ezután utunkat továbbra is aszfaltúton folytatjuk a falu északi határáig, itt jobbra, Mátyás-kút irányába. A szakadékszerû völgyben kétoldalt szép sziklafalak kísérik utunkat. Köztük erõsen emelkedve, a Vajdatemetõ szálerdején át gerincútra jutunk. Ez csaknem szintben, elõbb északnyugati, majd északkeleti irányban egy épített pihenõhöz visz. Itt rövid K O jelzés vezet le a völgybe a jobbra alattunk levõ Mátyás-kúthoz a kulcsosházhoz, valamint a mellettünk elhaladó síkvölgyi erdészeti aszfaltúthoz. Tovább ösvényen, nyírfával vegyes fiatalosban, majd szélesedõ szélén haladunk É felé és erõs ereszkedõvel, szálerdõben érünk Mocsár-réthez, itt halad át a Mór - Oroszlány - Szár P jelzés is. Sáros idõben javasolt az erdészeti út használata Szarvas-kútig. Az Országos Kék jelzés tovább is É felé, a völgy alján halad. Balra a meredek hegyoldalban látjuk a Vörös-lyuk kis üregét, pár perc múlva jobbra a hegyoldalban elérjük a Szarvas-kutat, mellette pihenõ és nyári szállásnak is használható nagyobb esõház van. Keresztezzük a síkvölgyi aszfalt utat és szélesedõ ösvényen északnyugat felé emelkedve egy nyiladék északkelet irányú talajútján elérjük a másik, keresztezõ nyiladékban jövõ Csákvár - tatabányai Z jelzést. Ezzel egyesülve rövidesen lejutunk egy mélyúton a Vitányvár alá. A Z jelzés egyenesen megy tovább É felé, mi pedig a K jelzést jobbra, keleti irányba követve, erõsen emelkedõ mellékvölgyben felérünk a Vár-hegy gerincére. Innen rövid K L jelzés vezet balra nyugat felé a XIV. századi gótikus vár romjának még magasan álló falaihoz. Visszatérve az Országos Kék jelzésre, elõbb lassan ereszkedünk, majd erõsen emelkedünk egy délkelet irányú mélyútban, végül abból balra kilépve, északkelet irányban egy tetõpontra kapaszkodunk. Innen lassan ereszkedünk egy szép bükkösben és egy irtáson átkelve a délkelet felé vezetõ tatabánya - körtvélyespusztai útra jutunk. De még a puszta elérése elõtt balra, északkelet felé térünk és a Mária-szakadékban, a tõle délre vezetõ Körtvélyespuszta - Csákányospusztai úttal párhuzamosan ereszkedünk. Közben többször keresztezzük a szakadék fenekét is, amely nyáron többnyire száraz. Ez az útszakasz a Vértes egyik legromantikusabb, legfestõibb része. A szakadék mélyén helyenként hatalmas sziklapadok vannak, nagy víz idején szép vízesés is kialakul rajtuk. Viszont ilyenkor nagyon óvatosan közlekedjünk a meredek oldalak amúgy is csúszós, keskeny ösvényen. A szakadék alsó végénél teraszos gyümölcsösbe, majd Csákányospusztára jutunk, balra a patak hídján túl vezet a talajút a Csákányosi turistaházhoz, végül pár perc múlva a 100-as út mentén levõ étteremhez érünk (a volt Birkacsárdához). Innen gyenge talajúton, nagyjából keleti irányba a Hosszú-hegyet mellõzve, a futball-pályát jobbról kerülve, érünk be Szárligetre, majd a vasúti felüljárón átkelve Szárliget vasútállomásra érkezünk, vértesi Kék túránk végpontjára, ahonnan már a Gerecsébe mehetünk tovább.

Helyesbítve: 2004. 09. 27.

Kiegészítések: ( elõkészületben )
térképek, szálláshelyek, étkezési- fõzési lehetõségek, múzeumok, a szálláshelyekrõl tehetõ csillagtúrák útvonala