Duna menti kerekezés a déli határvidéken

(egy folyó, három ország)

A „Duna menti kerekezés a déli határvidéken” elnevezésű kerékpártúra a Kerékpárral 7 határon át programsorozat részeként, a Fejér Megyei Természetbarát Szövetség szervezésében, az Építési és Közlekedési Minisztérium támogatásával és a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet közreműködésével valósult meg.

A 2023.05.27-05.29. között lebonyolított túra útvonala Baja, Mohács, Draž (Darázs), Batina (Kiskőszeg), Bezdán, Hercegszántó, Dávod, Karapancsa, Hóduna, Újmohács volt. Utunk során nagyrészt az EuroVelo 6 kerékpárúton kerekeztünk, valamint egyéb kerékpárutakon és kisforgalmú közutakon.

A túrán a FMTSZ tagszervezeteinek tagjai közül 15 fő (13 felnőtt és 2 gyermek) vett részt.

Kerékpárral bejártuk a Mohácsi-szigetet, a Béda-Karapancs tájegységet, valamint Horvátország és Szerbia Magyarországgal határos területének magyarok által lakott településeit (Darázs, Kiskőszeg, Bezdán, Küllőd, Béreg). A három nap alatt összesen 153 km-t kerekeztünk.

2023.05.27-én Székesfehérvárról kisbusszal és kerékpárszállító utánfutóval utaztunk Bajára, ahol a kerékpárok leemelését követően egy rövid városnézés (IV. Károly király emlékmű és lépcső, Türr István-kilátó, Sugovica part és kerékpáros híd, Deák Ferenc zsilip,) után az EV6 kerékpárúton a Duna gátján kerekeztünk Újmohácsig. Innen komppal átkeltünk Mohácsra, ahol a városnézést követően (Busóudvar, Fogadalmi Templom) érkeztünk szállásunkra. A túra után a saját magunk által készített grill vacsorát kellemes beszélgetések közepette fogyasztottuk el.

2023.05.28-án Mohácsról indultunk az EV13, az EV6 és a Három folyó kerékpárutak közös szakaszán Kölked felé. A Bédai-holtág irányába haladtunk tovább a gáton. Most már egészen a horvátországi Draž (Darázs) községig végig lehet itt menni. Innen jó kis emelkedőn Batina (Kiskőszeg) irányába tekertünk továbbra is az EV6 kerékpárúton, kisforgalmú közúton. Miután megtekintettük batinai emlékművet és az onnan elénk táruló csodás panorámát, legurultunk a horvát-szerb határig, majd a Duna feletti hídon átkelve érkeztünk a Vajdaságba. A Duna menti kerékpárúton (DBR) haladtunk Bezdán felé. Útközben megálltunk a batinai csata emlékmúzeumnál, majd a halászléről és a dobostortáról nevezetes Pikec csárdánál, ahol kellemesen megebédeltünk. Pihenés és feltöltődés után tovább kerekeztünk Hercegszántó felé, ahol a szerb-magyar határon átkelve érkeztünk vissza Magyarországra. Pünkösd lévén, Hercegszántón felkerestük a Vodica-Máriakert Kegyhelyet, ahol a világ legnagyobb (10 m 53 cm) rozsdamentes acélból készült Szűz Mária szobra található. Innen tekertünk tovább Dávodra, a szállásunkra.

2023.05.29. Pünkösd hétfőn elkészítettük és jóízűen elfogyasztottuk a reggelinket, utána Dávodról indultunk vissza Hercegszántó irányába. Sajnos útközben eleredt az eső, ami nem akart elállni. A karapancsai vadászkastélyt és Hóduna települést elhagyva a Duna töltésén (EV6) tekertünk Újmohácsra a kompkikötőhöz. Mivel az eső kitartóan esett, eredeti tervünkkel ellentétben nem kerekeztünk el Bajára, hanem itt felraktuk a kerékpárokat az utánfutóra, és kisbuszunkkal visszautaztunk Székesfehérvárra.

A túra nagyon jó hangulatban zajlott le, rengeteg élménnyel lettünk gazdagabbak. A közös főzések és esti beszélgetések során felidéztük korábbi túráinkat, és tervezgettük a következő túrákat.